شنبه، بهمن ۱۲، ۱۳۸۷

اپرای عاشورا، تعزیه عروسکی

اپرا تلفیق تئاتر و رقص و موسیقی است یا به عبارتی نمایش داستان سرایی موزیکال. حیطه کاری بهروز غریب‌پور در امر تئاتر به دو بخش نمایش‌ با حضور بازیگران و نیز نمایش‌ عروسکی خیمه‌شب‌بازی تقسیم پذیر است. از کارهای عروسکی غریب‌پور قبلاً اپرای عروسکی رستم و سهراب را دیده بودم. آهنگسازی این اپرا بر عهده لوریس چکناواریان بود. شاید تنها نکته منفی این اپرا لهجه ارمنی خوانندگان بود که اشعار شاهنامه را با لهجه ارمنی می‌خواندند. در اپرای عاشورا این نقیصه به نحو تحسین برانگیزی رفع شده بود. موسیقی اپرای عاشورا توسط بهزاد عبدی و به همراهی خوانندگان مطرح ایرانی شکل گرفته است که ارکستر ناسیونال کیف هم به رهبری ولادیمیر سیرنکو آنان را یاری کرده است. مصطفی محمودی خواننده فارسی و کردی گروه موسیقی نور در نقش محتشم کاشانی رُل اصلی آوازه خوانان را ایفا کرد. علی خدایی از خوانندگان مکتب‌خانه میرزا عبدالله و خواننده اثر صبح سحر با صدای زیبایش در نقش امام حسین خواند و محمد معتمدی خواننده اصلی گروه شیدا آوازه‌خوان نقش حُر در اپرای عاشورا بود.
موسیقی اثر برخاسته از دستگاه‌های موسیقی ایرانی بود و استفاده بجا از این فواصل موسیقایی بر عظمت اجرای اپرا بسیار افزود.
روح حاکم بر اثر یک روح معنوی و دینی بود. عروسک‌گردانی‌ها با استادی انجام می‌شد و من که در شب پایانی جشنواره تئاتر فجر بیننده این اجرا بودم واقعاً شگفت زده شدم. عروسکی‌هایی با نخ‌های زیاد که می‌رقصیدند، دایره می‌نواختند، بر اسب سوار و پیاده می‌شدند، می‌جنگیدند، زانو می‌زدند، می‌لرزیدند، گریه می‌کردند، آواز می‌خواندند و ... گروهی که بهروز غریب‌پور گرد آورده است امروز یک گروه حرفه‌ای و قوی است به نام گروه "آران". این گروه در ساخت عروسک و دکور، عروسک گردانی، تغییر صحنه، نور، افکت و باقی قضایای مربوط به خیمه‌شب‌بازی تبحر ویژه یافته است که وحود چنین گروهی باعث افتخار است.
در شبی که من اپرای عروسکی عاشورا را دیدم جمعی از موسیقیدانان نظیر مصطفی محمودی و پیام جهانمانی نوازنده تار هم در سالن حضور داشتند. مصطفی محمودی که خود خواننده اصلی اجرا در نقش محتشم کاشانی بود به علت نبود جا برای نشستن نمایش را به حالت ایستاده دید.
به غریب‌پور و گروه آران تبریک می‌گوییم و باز هم در انتظار اجراهای عروسکی بهتر از او و گروهش هستیم.

هیچ نظری موجود نیست: