دوشنبه، آذر ۱۸، ۱۳۸۷

ماکت پیش ِ رو
باز هم ماکت می‌سازم:Pkw.K2s SCHWIMMWAGEN Type 166

دستم جلو نرفته بود این چند وقت که کیت ِیکی از ماکت‌های جنگ دوم جهانی را باز کنم و شروع کنم به دست به یقه شدن با رنگ و چسب و سمباده و قلم‌مو و غیره. ماکتی که حالا حس و حال درست شدنش پیدا شده یک ماشین دوزیست متعلق به ارتش نازی هستش که 48 برابر کوچکتر از اندازه واقعیشه. این ماکت رو پارسال از کمپانی Tamiya خریده بودم. راجع به تاریخچه این خودرو یعنی SCHWIMMWAGEN کمی توضیح می‌دم.
پروفسور فردیناند پورش در کمپانی فولکس‌واگن به سفارش ارتش نازی در زمان جنگ جهانی دوم ماشینی طراحی کرده بود به اسم کوبل‌واگن(Kubelwagen). فولکس‌واگن در زبان آلمانی به معنی اتومبیل مردم است. این اسم توسط آدولف هیتلر انتخاب شده بود و مفهومی که در پشت سر داشت این بود که این کمپانی با تولید انبوه خودروهایش برای هر خانواده آلمانی یک خودرو به ارمغان بیاورد. این خودرو ارزان قیمت و به راحتی قابل تعمیر بود.
کوبل‌واگن در سال 1938 طراحی و در سال 1940 به تولید انبوه رسید. وزن سبک این خودرو (700کیلوگرم) و نیز قرار گرفتن موتور در عقب رانندگی را با این خودرو حتی در جادهای ناهموار ساده می‌کرد. در سیستم خنک کننده این خودرو از آب استفاده نمی‌شد. موتور کوبل‌واگن 4سیلندر بود و 23/5 اسب بخار قدرت داشت. این خودرو تا 80 کیلومتر بر ساعت سرعت می‌رفت و می‌توانست تا 450 کیوگرم هم بار حمل کند.

با شروع جنگ کوبل‌واگن به طور عمده به عنوان یک خودرو مفید مورد استفاده قرار گرفت. پس از چندی پروفسور فردیناند پورش به فکر ساخت نوع دوزیست (Amphibious) از خودرو کوبل واگن افتاد و آنرا شویم‌واگن (SCHWIMMWAGEN) نامید. شاسی این خودرو کاملاً ضد آب بودو موتوری پرّه‌دار در قسمت عقب آن نصب شده بود که هدایت آن را در آب آسان می‌کرد. در دو سمت خودرو مکانی هم برای نصب پارو طراحی شد. سرعت 80 کیلومتر در ساعت در خشکی برای شویم‌واگن هم قابل دسترسی بود و این خودرو می توانست سرعت خود در آب را به 10 کیلومتر بر ساعت برساند. در طی سالهای جنگ دوم جهانی بیش از 14000 نسخه از این خودرو تولید شد و در ماموریت‌های شناسایی و ارتباطی اعتماد افسران و سربازان حزب نازی را به خود جذب کرد.

هیچ نظری موجود نیست: