سه‌شنبه، آذر ۱۲، ۱۳۸۷

رویای سوپ سیب‌زمینی در غروب پاییزی

با اینکه از خواب یک ساعته کج و کوله روی صندلی ماشین که پشت دانشگاه پارک بود بیدار شده بودم و دیده بودم که از درز کوچک لای پنجره آب بارون ریخته تو و با اینکه با یک تریک حرفه‌ای از اندک غفلت پلیس گریخته و با اضطراب وارد طرح زوج و فرد شده بودم و با این که شهر خراب شده ما همیشه شلوغ است و مامنی برای آرامش نیست... اما دیشب باز هم کافه 78 و صندلی ضدسیگاری‌های بغل شومینه استراحتگاه راحت من شد.
حسی به راحتی شنیدن اُپرای لاکمه... و کی هست بهتر از همین لئو دلیبه که من قصد داشته باشم لطافت و راحتی یک ساعت از دم غروب را به آن تشبیه کنم. و ناگهان یادم آمد...
گفتگو‌های روزهای ازدست رفته را. خاطرات خاطرات خاطرات. فصل‌هایی، یکی گرم و یکی سرد که آمده‌اند و رفته اند و تو گاه می‌پرسی آیا دیگر نیستند؟ و من می‌گویم آیا هرگز بوده‌اند؟
در کنار دستم یک ماشین حساب، که سخت ترین عملیات ریاضی را هم با اندکی بهره‌گیری از ذهن تصنعی‌اش حل می‌کند. از او بپرس تعداد دوستان ِرفته را و تعداد آنان که در راهند تا به ایشان خوش‌آمد بگویی.
زندگی هر انسان، یک تجربه تکرار نشدنی. و من زندگی می‌کنم برای فتح یک قله، هرچند نه خیلی بلند اما سرسبز و با چشم‌اندازی بکر. برای خسته کردن خودم و لذت آرامش بعد ِ خستگی، برای خلق یک کلمه نو، برای لمس دستی پرلطافت و حس عطری پرخاطره.
زنده‌ام برای آنکه چیزی از خود باقی گذاشته باشم. اگر می‌پرسی چه‌چیز می‌گویم ردپایی در جنگل، درختی در کوه، چهارکلمه دست‌نوشته، آوایی در سه‌گاه، بوسه‌ای بر خاک سر قله و یک خاطره در ذهنی که هیچ‌گاه مرا از یاد نخواهد برد.
و در این اندیشه‌ها غرق، سوپ سیب‌زمینی ام را آرام مزه‌مزه می‌کنم. حس می‌کنم برای درست کردن سوپ سیب‌زمینی یا شاید هم پوره اول باید سیب‌زمینی را پوست گرفت و بعد آب‌پز کرد. این‌جوری ممکمه طعم خاک نتونه به داخل سوپ نفوذ کنه. وقتی سوپ را چشیدم طعم پوست سیب‌زمینی را زبانم حس نکرد، و خامه‌ای که سوپ در خودش داشت، و ادویه خوش‌بویش... سر برگرداندم و به آشپز لبخند زدم. برای دوست داشتن یک انسان دنبال بهانه نگرد.
و بعد. کیف بر دوش از سه پله پایین می‌روم.آسفالت شهر تهران. بارانی نم‌نم و طرح زوج و فرد که دیگر تمام شده.
***
سوپ سیب‌زمینی رو چه‌جوری درست کنم؟!
مواد لازم:
سیب زمینی= 500گرم
هویج= 2عدد
کرفس= 3 شاخه(نریختی هم نریختی)
جعفری= 100گرم
تره فرنگی= یک عدد(نریختی هم نریختی)
خامه= 100گرم(حتماً بریز)
روغن مایع= یک استکان
آبلیمو= 4/1 پیمانه
نمک و فلفل= از هر کدام 2/1 قاشق چایخوری
پنیر گودا=200 گرم
جوز هندی= یک‌عدد

طرز تهیه:
کرفس، هویج، سیب زمینی، جعفری و تره فرنگی را خرد می کنیم. روغن را در قابلمه ریخته و هویج، کرفس، تره فرنگی و سیب زمینی را به آن اضافه می کنیم و روی حرارت کمی تفت می دهیم. سپس به این مواد آب افزوده و می گذاریم تا کاملاً بپزند. در صورت تمایل پس از پختن می توانید مواد را کاملاً له کنیم. سپس جعفری، آبلیمو، نمک، فلفل و خامه را به مواد اضافه کرده و مجدداً سوپ را روی حرارت قرار می دهیم. کمی از جوز هندی را روی موادمان رنده می کنیم؛ پنیر گودا را خرد کرده و در ظرفی که می خواهیم سوپ را سرو کنیم میریزیم، سپس سوپ را روی پنیر ریخته و با جعفری آنرا تزئین می کنیم.

منبع : ashpazonline

هیچ نظری موجود نیست: