سه‌شنبه، اسفند ۱۸، ۱۳۸۸

ماه تِتی
شکوفه ماه، از بهشت ایران، مازندران

آلبوم "ماه تِتی" به معنی شکوفه ماه اخیراً از طرف موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شده است. این آلبوم برای من یاداور سه روز و سه شب همنشینی با نوازندگان، خوانندگان و شاعران منطقه مازندران است. برای عکاسی از جشنواره کوچکی که برای معرفی موسیقی محلی مازندران در ساری برپا شده بود به این شهر رفته بودم. از احمد محسن پور باید یاد کنم که با وجود نابینایی روشن دل و دوست داشتنی است و چنان مقتدرانه موسیقی مازندران را در قالب گروه شِواش رهبری می‌کند که اندیشه زوال این موسیقی و سازهای ارزشمندش در خیال هم نمی‌گنجد. احمد محسن‌پور، کمانچه کش روستا نشین مازنی فردای کنسرتش در سالن حلال احمر ساری کلاس‌های موسیقی صبحش را برگزار می‌کرد. یک انسان واقعی بود که سلامم را همچون آشنای قدیمی با سری رو به آسمان جواب می‌داد.

از بین خوانندگان گرچه دیدار با استاد بزرگ آواز در این منطقه یعنی ابوالحسن خوشرو برایم مقدور نشد اما با ابراهیم عالمی، ارسلان طیبی و مسلم فهیمی از نزدیک آشنا شدم که این دوتای آخری یکی نوازنده چیره دست لَله‌وا (نی چوپانی) و دیگری نوازنده دوتار مازندرانی بود که در آواز و روایتگری کم از بخشی‌های خراسان نداشت. و در میان سازها صدای لَله‌وا، دوتار، نقاره مازندران و کمانچه بسیار در نظرم خوشنواز می‌آمد. نغمه‌های کتولی و امیری را در ذهنم دارم و باز شنیدن آنها نیمه‌ای شاد و نیمه‌ای غمگینم می‌کند.
حالا با انتشار این آلبوم خاطره آن روزهای ساری در ذهنم زنده می‌شود. ترانه‌ای از این آلبوم به اسم اِفتاب با صدای ارسلان طیبی را خیلی دوست داشتم. تجدید خاطره شده اما لطف شنیدن از نزدیک را ندارد.










۳ نظر:

بهنام صابر نعمتی گفت...

به نظر میاد یه وبلاگ خوب فرهنگی داری احسان جان . دیگه باید بخونیم . راه دیگه ای نداریم :)

سارا گفت...

پنجشنبه گذشته کنسرت آقای خوشرو بود توی همین سالن.ما هم رفتیم و خیلی خوب بود.نمیدونی چقدر ذوق مرگ شدم که این پستت در مورد موسیقی مازندرانی بود.مرسی فراوان.گروه شواش هم عالیه.

سارا گفت...

این آهنگ از همین البومه؟