جمعه، دی ۰۶، ۱۳۸۷

رقص حزن‌انگیز فلامنکو

می چرخد با آن لباس چین چین، عرق کرده در اوج احساس و هیجان، و بدنش رگ به رگ و بند به بند تنها یک هدف دارد و اینکه با تمام وجود برقصد. پاشنه بر کف چوبی پیست رقص می‌کوبد، چرخ می‌زند، می‌ایستد و با سری به سوی آسمان دستش را تا آنجا که ممکن است بالا می‌برد. بر می‌خیزد و باز هم رقص و باز هم رقص...
***
سِگوئیریا (Seguirilla) نوعی رقص انفرادی فلامنکوست و از عمیق ترین رقص‌های اسپانیا به شمار می‌رود. رقصی است رسمی و برازنده نام خواننده‌ها و رقصنده‌های بزرگ. اجرای این رقص یه محیط پیرامون اجازه آراستگی و ترئین نمی‌دهد. پیستی ساده و یکدست برای رقصنده‌ای با لباسی رنگارنگ. سگوئیریا رقصی است سنگین، زمخت و دارای احساسات شدید. رقصی با ریتم کند و سنگین.
مرحله شروع به شکل قدم زدن‌های ریتمیک است. کف کفش رقصنده صدای کفپوش چوب کف اطاق را بلند می‌کند. صدایی بلند و تیز. و رقصنده طول اطاق را با گام‌هایش می‌پیماید.
حالا ضربی پونته‌آدو به وسط می‌آید. نوعی کوبه‌ای اسپانیولی که با پا می‌نوازند. حالا صدای پای کفش رقصنده بلند و بلندتر با صدای ضربی نواز بالا می‌رود. گاهی روی پنجه گام بر‌می‌دارد و گاه روی پاشنه می‌چرخد و البته دست‌ها هم بی‌کار نیستند.
مردها و زن‌ها می‌توانند برقصند و شیوه‌اش هم توفیری ندارد، ولی باید به تنهایی باشد! و رقص باید سرشار از شور و حرارت باشد. رقصنده عرق می‌ریزد و می‌رقصد.
ریتم رقص دوازده ضربی و بسیار پیچیده است. آموزگاران به خاطر پیچیدگی ریتم الگویی ساده به شکل پنج ضربی برای مبتدیان ساخته‌اند.
اما گیتار دوست‌داشتنی در میان رقص به آن می‌پیوندد. ملودی بی‌نظیر. و این رقصنده است که حالا برای خوش‌آمد گویی لبخند به لب می‌آورد.
و در نهایت آواز... صدای کلفتی از سینه زنی برمی‌خیزد. و رقصنده با آن همراه می‌شود. اشعار کم‌اند و حزن‌انگیز و بیشتر اصوات شنیده می‌شود تا کلام.
رقاص معروف اسپانیایی، ویسنته اسکودرو (1980-1887) در این رقص تبحر داشت. و امروز این رقص زنده و جذاب، به هنرجویان زیادی آموخته می‌شود.

تحقیق و ترجمه‌ای از: es flamenco

۱ نظر:

رامک گفت...

سلام من همین امروز به صورت کاملن تصادفی با وبلاگ پربارتان آشنا شدم. خواستم بگویم سرتان گرم،دلتان خوش و قلمتان استوار