شنبه، فروردین ۰۱، ۱۳۸۸

چای هندی + شیرینی هندی

از نوشیدنی‌های مورد علاقه من چای هندی است. تجربه اولم در نوشیدن این چای به پینهاد یک هندی در رستوران "چینگاری" بود. بی‌نظیر بود. و بعد هم چهارشنبه‌ها در کنار منوی موسیقی کافه آنتراکت یک قوری چای هندی هم بغل نوت‌بوک من قرار می‌گرفت. حالا تجربیاتم در زمینه چای هندی اونقدر هست که بتونم به شما توضیحاتی در مورد درست کردنش بدم.

در هند انواع چای بر اساس منطقه‌ای که چای در آن عمل می‌آید نامگذاری می‌شود، مثلاً چای دارجلینگ، چای آسام، چای نیلگیری و چای اوریسا. از آنجا که هندی‌ها مهمان‌نواز هم هستند در کنار چای به شما شیرینی‌های خوشمزه هم تعارف می‌کنند. پس اگر یک هندی شما را برای صرف چای به منزلش دعوت کرد هیچگاه دعوتش را رد نکنید.

ادویه‌های رایج برای چای در هند اینها هستند:
- زنجبیل
- هل
- دارچین
- میخک
- فلفل سیاه
- رازیانه (بادیان)

لازم نیست که همه این ادویه‌ها با هم به چای افزوده شود. ترکیب هل و زنجبیل می‌تواند جالب باشد. ضمناً هر یک از این طعم‌دهنده‌ها به تنهایی عطر دلپذیری دارند. زنجبیل کمی تا اندازه‌ای تند است اما رکن اصلی چای هندی به شمار می‌رود. هل و دارچین در شیرینی بی‌نظیر می‌شوند ضمن اینکه برای چای هم بسیار مناسب اند.


درست کردن نوعی از چای هندی به نام چای ماسالا
موادی که دم کردن این چای احتیاج داریم:
- یک و نیم پیمانه آب
- دو سوم پیمانه شیر
- شش قاشق چای‌خوری شکر (من توصیه می‌کنم با نبات بخورید)
- سه قاشق سوپ‌خوری چای سیاه غیر عطری
- 2 تکه کوچک زنجبیل (پودر کنید،زیادم نریزید که خیلی تند می‌شه نمی‌تونید بخورید)
- یک دانه هل (هل سبز بهتره، پوست کنید و مغر سیاه هل رو استفاده کنید)

حالا چه‌جوری درست کنیم: آب را داخل یک ظرف فلزی بجوشانید. ادویه‌ها شامل زنجبیل و هل را به آب جوش اضافه کنید و به آن به مدت یک دقیقه اجازه جوشیدن بدهید. شیر و را به آن اضافه کنید و دوباره اجازه دهید تقریباً به حالت جوش برسد. (از من می‌شنوید اصلاً شکر نریزید. وقتی چای حاضر شد با نبات سرو کنیدش). چای سیاه غیر عطری را داخل قوری بریزید و مخلوط بالا را به آن اضافه کنید. قوری را روی حرارت بخار آب جوش قرار دهید و اجازه دهید چای دم بکشد.

توضیحات اضافه: از لیوان‌های کمر باریک، نعلبکی و قوری گل قرمزی استفاده کنید. از بهترین لحظات زندگی‌تان خواهد بود اگر با بهترین دوست مشغول نوشیدن این چای عالی شوید.


درست کردن شیرینی برای همراهی با چای هندی ماسالا
در تهیه شیرینی و کیک دستی ندارم. حقیقتاً فعلاً کار من نیست. اما اگر کسی رو دارید که بتونه براتون چنین شیرینی رو که من آدرس می‌دم درست کنه آدم خوشبختی هستید.

مواد لازم برای شیرینی هندی:
- 3 عدد سفیده تخم‌مرغ
- یک پیمانه پودر شکر
- نصف قاشق چایخوری هل پودر شده
- ربع قاشق چایخوری دارچین پودر شده
- ربع قاشق چایخوری میخک پودر شده

سفیده تخم‌مرغ‌ها را داخل یک ظرف بشکنید و به کمک همزن برقی با دور آرام بزنید تا پف کند و بعد با دور تند بزنید تا کم‌کم سفت شود. مخلوط باید آنقدر سفت شود که با واژگون کردن ظرف از آن بیرون نریزد. در حین زدن سفیده‎‌ها همزن را ثابت بگیرید و ظرف را فقط به یک جهت بچرخانید. در همین حال که با دور بالا مشغول زدن سفیده تخم‌مرغ هستنید کم‌کم پودر شکر را اضافه کنید. با افزودن شکر کم‌کم مشاهده می‌کنید که سفیده‌ها شفاف می‌شوند. ادویه‌ها شامل هل، دارچین و میخک را اضافه کنید و بعد از آن فقط مدت کمی به زدن سفیده تخم‌مرغ ادامه دهید. سپس مخلوط را در تکه‌های کوچک روی ظرف مخصوص فر قرارداده و در زیرش کاغذ پوستی پهن کنید.
شیرینی‌ها را به مدت 90 دقیقه در دمای 250 درجه فارنهایت قرار دهید تا پخته شود. این دما معادل 120 درجه سانتیگراد است و دمای پایینی است. عجله نکنید و اجازه دهید شیرینی شما به آرامی آماده شود.
...
شیرینی‌ها هم آماده‌اند. همراه با چای هندی ماسالا صرف کنید. همراه با خامه صبحانه هم واقعاً خوشمزه می‌شه.

منبع: cuisinecuisine.com

هیچ نظری موجود نیست: