جمعه، آبان ۰۸، ۱۳۸۳

BUENA VISTA SOCIAL CLUB
چان چان به جوانیتا می گوید: عشقی که من به تو دارم برایم غیر قابل انکار است...

دیشب Buena Vista Social Club رو دیدم. فیلمی از Wim Wenders.
موسیقی کوبایی بسیار زیباست. اعظای قدیمی Social Club از قبیل ابراهیم فرر و اُمارا پارتاندو و دیگران آهنگ های جاودانشان را می خواندند و از زندگی شان می گفتند. با اعظای گروه آشنا می شدم.
یکی از اعظای گروه که نود ساله شده است می گفت: یادمه اون زمان 5 سال بیشتر نداشتم. مردی که اونجا کار می کرد به من می گفت: هی پسر! برای من یه سیگار روشن کن. من هم سیگار رو گوشه لبم می گذاشتم و روشن می کردم... در حقیقت الان 85 ساله که سیگار می کشم... !
همه اعظای گروه سیگار های برگ به دست دارند. از خود ابراهیم فرا بگیر تا نوازنده گیتار آکوستیک و کلاسیک و ترومپت و ویلن کنتر باس و پیانو و درامز. حتی خوانندگان پس زمینه هم سیگار های کت و کلفت برگ به دست دارند. پیرمرد نود ساله باز می گفت: من تا زمانی که زنده باشم عاشق بانوام خواهم بود! من 5 فرزند دارم... شما فرناندو را دیده اید. بله 5 فرزند دارم و حالا در نود سالگی دارم روی ششمی کار می کنم!!! ... و در حالیکه دندانهای سفیدش را نشان می داد با صدای بلند می خندید.
***
از Altocedro به سمت Marcena می روم
به شهر Cueto می رسم و سپس به سمت Mayari زهسپار می شوم
عشقی که من به تو دارم را نمی توانم انکار کنم. دهانم آب می افته... ولی هیچ کاری نمی تونم بکنم!
...
وقتی جوانیتا و چان چان روی ساحل ماسه بازی می کردند، جوانیتا بالا و پایین می پرید... چان چان چقدر علاقه مند او می شد!
مسیر رو از برگ های نیشکر پاک کن! من می خوام بنشینم.... می خوام بنشینم روی آن کنده درخت...
به Mayari می رسم...
***
این ترانه آهنگ Chan Chan بود. سال گذشته این آهنگ را با شرحی از ترانه اش در موسیقی های اسطرلاب قرار دادم. اون موقع هنوز اعظای Social Club رو نمی شناختم. امروز صبح که دوباره فیلم رو نگاه کردم، آهنگ ها همان آهنگ های جاودان بودند و علاوه بر آن هر چهره از اعظای گروه برایم هنرمندی نام آشنا بود.
اعظای Buena Vista Social Club برای آخرین بار در تابستان سال 2000 کنسرتی را در نیویورک برگزار کردند تا به احتمال زیاد آخرین کنسرت گروه باشد. آخرین نمایش رسمی... اخرین دیدار با ابراهیم فرر و دوستان پیر، اما پر از احساسات عاشقانه اش.
***
برای حسن ختام به آهنگی از Buena Vista Social Club گوش کنید. لذت بخش است:
این جا ، آن جا، همه جا آتش گرفته است...
Candela
با تشکر از امید ابراهیم که این فیلم را به من امانت داد
احسان شارعی

هیچ نظری موجود نیست: