پنجشنبه، خرداد ۲۸، ۱۳۸۸

آب‌دوغ‌خیار و کلّه‌گنجشکی
AbDughKhiar
روی میز آشپزخانه "کلّه گنجشکی" داریم و "آب‌دوغ‌خیار". دو غذای سنتی ایران که یکی به صورت سرد سرو می‌شود و دیگری به صورت گرم.
روزهای تابستان که فرا برسد خوردن آب‌دوغ‌خیار همراه با یخ و نان حسابی به آدم می‌چسبد. کلّه‌گنجشکی هم از غذاهای خیلی خوشمزه سنتی ایران است. مخلوط گوشت چرخ شده همراه با سیب زمینی با رب گوجه‌فرنگی خیلی خوشمزه می‌شود.
میز را چیده‌ام. کمی سلیقه هم به خرج داده‌ام و از ظرف‌‌های چیبی گل‌دار استفاده کرده‌ام. از کدام غذا شروع کنم؟!

آب‌دوغ‌خیار

مواد لازم:
خیار
ماست
سبزیجات تازه معطر مثل ریحان، نعناع، گشنیز، ترخون، شوید، مرزه ...
پیازچه
مغز گردو خرد شده
کشمش سیاه
نان لواش
نمک و فلفل
یخ

طرز تهیه: خیار را خیلی ریز خرد و یا رنده کنید و داخل ظرف بریزید. سبزیجات تازه و پیازچه را هم خرد کنید و با کشمش و گردو به آن اضافه کنید. با اضافه کردن ماست و یخ منتظر بمانید تا ضمن خنک شدن غذا ماست هم رقیق شود. با افزودن نمک و فلفل طعم آب‌دوغ‌خیار را بچشید. حالا می‌توانید آب‌دوغ‌خیار را با نان لواش بخورید که اگر خشک باشد بهتر هم هست.

کلّه گنجشکی

مواد لازم:
گوشت چرخ کرده،350 گرم
سیب زمینی،4 عدد متوسط
پیاز،2 عدد کوچک
آب، دو لیوان
زردچوبه، نصف قاشق چایخوری
فلفل قرمز، نصف قاشق چایخوری
نمک
زعفران
ریحان
رب گوجه فرنگی،2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:
ابتدا باید گوشت را سرخ کنید. برای این کار اول پیاز را خرد کنید و گوشت چرخ کرده را به همراه زردچوبه و نمک و فلفل با آن مخلوط کنید و به هم بزنید. حالا مخلوط گوشت را در اندازه‌ای کوچک به صورت قلقلی درست کنید و در روغن سرخ نمایید. اندازه قلقلی‌های گوشت تقریباً اندازه کله گنجشک هستند. حالا سیب‌زمینی را در اندازه‌هایی متناسب با گوشت به صورت چهارگوش خرد کنید و به مخلوط در حال سرخ شدن اضافه کنید تا کمی سرخ شود. حالا آب و رب گوجه‌فرنگی را به مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید کاملاً بپزد. برگ‌های ریحان را خرد کنید و به آن اضافه کنید تا خوش عطر شود. برای رنگ بهتر کمی هم زعفران اضافه کنید.
کلّه گنجشکی را همراه با دوغ و سبزی تازه و نان سنگک میل کنید.

۳ نظر:

سارا گفت...

چه جالب.نمیدونستم آموزش آشپزی هم داری!آب دوغ خیار واقعا فوق العاده ست و تو این روزای داغ خیلی میچسبه.توش سیر هم بریزی خوشمزه میشه.امتحان کن :)

Mojdeh گفت...

تو واقعا" در نوشتن محشري ، تا حالا همش به خودم مي گفتم چرا من از نوشتن متنفرم!!!! حالا مي فهمم حق منو تو خوردي
!!

Arash Sharei گفت...

دارم
منم آبدوغخیار خیلی دوست دارم البته سرهم شو، اونم با یخ، به به :)
ولی بیشتر از اون از عکست خوشم اومد