شنبه، اسفند ۲۳، ۱۳۸۲

نسیم باغ پیروزی
بیا ای باد نوروزی نسیم باغ پیروزی
که بوی عنبر آمیزی به بوی یار ما مانَد
نوروز نزدیک است . چند روز دیگر که سپری شود، آفتاب به بُرج حمل می رسد و سال نو آغاز می شود. چند روز دیگر آدم آفریده می شود. چند روز دیگر که بگذرد، مردم به یکدیگر شیرینی هدیه می دهند. چند روز دیگر، عید فرا می رسد. شاد باشید و شاد باش دهید ...

من این روز ها به یاد ایرج بسطامی، به موسیقی بوی نوروز با صدای او و اجرای گروه دستان گوش می کنم. در طی روز های آینده رهسپار مسافرت هستم. همیشه عاشق سفر و جاده و مقصد بوده ام و همیشه دوربینم را همراهم برده ام. این بار مقصدم دیار خراسان است. قطعاً از آنجا برایتان خواهم نوشت. از توس، از فردوسی ، از کلات نادری، از طرقبه و شاندیز و از طعم فراموش نشدنی ششلیک شاندیزی.
مقدمات سفر را فراهم کرده ام. همیشه با خودم موسیقی و کتاب می برم. روی مینی دیسکم کاست بوی نوروزِ ایرج بسطامی و گلگشت صدیق تعریف را کپی کرده ام. به زودی یک هدفون هم می خرم تا همه چیز تکمیل شود. دو حلقه فیلم سیاه و سفید و دو حلقه هم فیلم رنگی خریده ام و اولین حلقه فیلم رنگی را داخل دوربینم انداخته ام. چند کتاب هم با خودم می برم. هنوز نمی دانم کدام ها را خواهم برد. احتمالاً کوروش کبیر نوشته استاد ابوالکلام آزاد و ترجمه محمد ابراهیم باستانی پاریزی یکی از آنها خواهد بود. آثار الباقیه ابوریحان بیرونی را هم به تازگی خریده ام. شاید آنرا هم ببرم. کتاب شناخت اساطیر ایران را هم دارم که نصفش را خوانده ام، اما احتمالاً تا قبل از سف به پایان خواهد رسید. منتظر سفرنامه خراسان باشید. سعی می کنم در سر راه و یا در راه برگشت در نیشابور توقف کنم و سری به خیام و عطار بزنم. بارها از نیشابور رد شده ام ، ولی هیچ گاه نتوانسته ام در آن توقف کنم.
این بار قصد دارم سفر نامه را همزمان با سفرم و از مشهد برایتان بنویسم. آنهم نه به صورت یکباره. بلکه قسمت به قسمت. از نوشتن شرح وقایع راه ، به علت تشابه زیادش با راهی که در سفر به شاهرود پیمودم و در سفرنامه بیابان ذکر کردم خودداری می کنم. دهات بین راه اسامی فراوان و بعضاً جالبی دارند. برای خواندن آنها به سفرنامه بیابان در آرشیو اسطرلاب مراجعه کنید.
راستی ، عید نوروز مبارک. خداحافظ تا بعد از سال تحویل.



احسان شارعی
24/12/1382

هیچ نظری موجود نیست: