چهارشنبه، مرداد ۱۵، ۱۳۸۲

روزگار خوش با هفت کتابِ خوب
روزگار عجب خوش می گذرد به آدمی که وقت ِآزاد دارد.استراحت بعد از کار طاقت فرسا باید زیاد باشد.سه ماه کافیست.سه ماهِ تابستان.وقت می کنی به خواسته های دلت برسی. مطاله کنی، ورزش کنی، بهد از ظهر چرتی بزنی و بهد از خواب قهوه ای بنوشی و سر کیف باشی.
کتاب های خوبی گرفته ام از دوستی خوبتر که کفاف یک ماه را می دهد.7 تایی می شود. چاپ قدیم و خوراک یک کتاب خوانِ حرفه ای. رفیق فابریکِ تو که کتاب از نان شب هم برایت واجب تر است.

اوّلی رو به اتمام است. شلوار های وصله دار نام این کتاب است. از رسول پرویزی.داستانهاییست در نهایت جذابیت از دنیای فقیر افراد عامی جامعه شیراز قدیم. شلوار های وصله دار نام یکی از داستانهای این مجموعه است امّا فقر و فاصله طبقاتی ، درونمایه همه داستان های این کتاب را تشکیل می دهند. داشتن طنزی قوی از مشخصه های دیگر این کتاب است. یکی از داستاهای این کتاب با نام قصه عینکم با حک و اصلاحات فراوان در کتاب فارسی پیش دانشگاهی به چشم می خورد.
کتاب ِ دیگر، خلبانِ جنگ است. یکی از شاهکار های آنتوان دو سنت اگزوپری. او عاشق پرواز است.همیشه بین زمین و آسمان سیر می کند. این کتاب به جنگ دوم جهانب مربوط می شود.

ترانه های خیام نام یکی دیگر از این کتابهاست. نوشته صادق هدایت. بررسی خیام از دیدگاه صادق هدایت قطعاً جذاب، خواندنی و متفاوت خواهد بود.
وقایع نگاری یک جنایت از پیش اعلام شده هم نام یکی دیگر از این کتابهاست.اثر کابریل گارسیا مارکز. چیز زیادی نمی دانم. باید خواند.
تعریف جای خالی سلوچ از محمود دولت آبادی را زیاد شنیده ام. از رمان های برتر فارسی است. در گزارش نمایشگاه کتاب هم گفتم ؛ دولت آبدی را نباید به همان راحتی که گلشیری را از دست دادیم، از دست بدهیم.

دو جزوه باریک هم هست؛ یکی مقالاتیست در باره تولستوی نوشته لنین و دیگری شناخت و تفسیر سمفونی های بتهوون است.
مجموع این کتاب ها مرداد ماه بسیار خوبی برایم رقم خواهد زد. کتاب های خوبیست. نه؟

هیچ نظری موجود نیست: